Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.11.2018, 11:40 Aktualizované dňa 29.11.2018 o 14:30

Na stavbe tunela Višňové sa začalo s prepúšťaním, Taliani balia kufre, tvrdia matovičovci

  • OĽaNO hovorí, že zo stavby sa má stiahnuť hlavný člen konzorcia, talianska spoločnosť Salini Impregilo.
  • Na stavbe už mali prepustiť 70 ľudí a s ďalšími rozväzujú zmluvy v týchto dňoch.
  • Podľa poslanca OĽaNO Jána Marosza sa môže dokončenie celej stavby posunúť minimálne o ďalšie tri roky.
  • Nespokojnosť so zhotoviteľom vyjadrila aj Národná diaľničná spoločnosť.
Dokončenie tunela Višňové sa posunie o dva roky neskôr, teda do roku 2022.
Zdroj: Pavol Funtál

Poslanci hnutia OĽaNO Ján Marosz a Anna Verešová hovoria, že práce na stavbe tunela Višňové sa môžu zastaviť.

"V tuneli sa začalo s prepúšťaním robotníkov a hrozí, že práce sa zastavia,"  hovorí tieňový minister dopravy Ján Marosz.

"Dôležitý dopravný projekt na diaľnici D1 zrejme tak skoro nedostavajú. Zo stavby sa má stiahnuť hlavný člen konzorcia, talianska spoločnosť Salini Impregilo. Taliani končia, balia kufre," uviedol Marosz s tým, že informáciu mu potvrdil vysokopostavený člen manažmentu konzorcia. Tunel Višňové razí konzorcium firiem Dúha – Salini Impregilo.   

"Hrozí posunutie o tri roky"

Na stavbe už podľa Marosza prepustili 70 ľudí a s ďalšími rozväzujú zmluvy v týchto dňoch. Postupne má podľa neho prísť o prácu viac ako 160 ľudí.

„Nakoľko je to asi štvrtina zamestnancov, ktorí v tuneli pracujú hrozí, že práce na výstavbe sa buď výrazne utlmia alebo úplne zastavia. Zároveň, ak by zhotoviteľ zo stavby odišiel, dokončenie celej stavby by sa posunulo minimálne o ďalšie tri roky. Tunel Višňové by tak nedokončili skôr, ako v roku 2024,“ upozornil Marosz. 

Marosz tvrdí, že zhotoviteľ nemá na dokončenie stavby peniaze. "Aj preto zhotoviteľ urguje štát, aby mu preplatil faktúry za desiatky miliónov eur, ktoré sú nad rámec vysúťaženej ceny,“ dodal poslanec.

Zhotoviteľ ignoruje termíny, tvrdí NDS

Nespokojná so situáciou je aj Národná diaľničná spoločnosť. "NDS opakovane vyslovovala nespokojnosť s činnosťou zhotoviteľa pre nedodržiavanie harmonogramu výstavby. V doterajšom priebehu výstavby NDS uplatnila všetky zmluvné sankcie voči zhotoviteľovi, ktoré zmluva umožňuje," uviedla hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová. 

Dlhodobým problémom je podľa NDS, že zhotoviteľ neplní stanovené úlohy a ignoruje dohodnuté termíny.   

"Zhotoviteľ požadoval od NDS doplatenie 50 miliónov eur, neskôr túto požiadavku zvyšoval. NDS uhrádza všetky svoje záväzky riadne a načas, zdôrazňuje však, že môže uhrádzať iba riadne vykonané práce podľa zmluvy a potvrdené nezávislým stavebným dozorom. Zhotoviteľ požiadavky na mimoriadne finančné plnenie nikdy nedoložil akýmikoľvek relevantnými dokladmi, išlo iba o formu deklarácie budúcich nárokov," doplnila hovorkyňa.  

Sankcie za omeškanie

NDS je znepokojená aj s prepúšťaním zamestnancov. "Nemáme však možnosť zasahovať do pracovno-právnych vzťahov súkromných subjektov. NDS robí všetko pre to, aby zhotoviteľ minimalizoval meškanie a úsek stavebne ukončil do konca roka 2020, následne by sa spustila skúšobná prevádzka. Koncom tohto roka uplynie Miľník č. 3, ktorý vyhodnotí nezávislý  stavebný dozor a v prípade, že nebude splnený, NDS bude oprávnená udeliť ďalšiu výraznú sankciu za omeškanie," tvrdia diaľničiari.

Na problémy so zhotoviteľom upozorňovalo aj ministerstvo dopravy. "Minister už na jeseň pri prerazení tunela upozorňoval na fakt, že úsek mešká a na stave sú problémy, ktoré zhotoviteľ nedokázal adekvátne vysvetliť," uviedla hovorkyňa rezortu Karolína Ducká. 

Ministerstvo preto vydalo pokyn, aby NDS robila všetky kroky, ktoré povedú k zintenzívneniu výstavby.

"V prípade ak zhotoviteľ nebude schopný splniť zmluvu alebo pokračovať vo výstavbe vo vytýčenom tempe, pristúpi ministerstvo dopravy v spolupráci s NDS ku všetkým potrebným opatreniam, aby bol tento úsek dokončený čo najskôr," reaguje rezort.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014.

Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.

Podľa odhadu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa pôvodný termín ukončenia stavby z decembra 2019 posunie, prevádzka by sa mala spustiť do konca roku 2020. 

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.