StoryEditor

Kamióny kvôli mýtu blokovali Bratislavu

07.01.2010, 18:30
Minister dopravy Vážny tvrdí, že mýto ââ'¬žnabehlo" veľmi dobre. Vodiči kamiónov však pre jeho nedostatky protestujú.

Stovky rozhorčených vodičov kamiónov a majiteľov malých dopravných firiem z takmer celého Slovenska zablokovali včera viaceré príjazdové cesty do Bratislavy. Časť liniek MHD skolabovala. Vodiči tak protestujú najmä proti „nespravodlivému mýtnemu systému“, ktorý im namiesto skutočne prejazdených kilometrov po spoplatnených cestách účtuje celé úseky, po ktorých nejazdili. „Už sme to nemohli vydržať, lebo mýto je pre nás likvidačné. Protest je prejav nášho zúfalstva,“ povedal HN jeden z vodičov pochádzajúci z Brezna. Spolu s jeho kolegami ho ráno zastavila polícia na križovatke ulíc Tomášikova – Rožňavská. Kolóna kamiónov sa natiahla asi na päť kilometrov. Autodopravcovia pritom chceli predpoludním len prejsť Bratislavou a upozorniť jej obyvateľov na „výpalnícky mýtny systém“. Zámer sa však skončil tým, že po Rožňavskej sa pre blokádu ešte ani večer nedalo autom dostať smerom do centra.

Mýto sa začalo „excelentne“
Napriek tomu, že elektronické mýto má veľa nedostatkov – už niekoľkokrát „vypadlo“, vodiči majú problém kúpiť si palubné jednotky do áut, nemôžu platiť mýtne palivovými kartami, minister dopravy Ľubomír Vážny označil začiatok vyberania mýta za zvládnutý. „Mýtny systém bol zavedený veľmi dobre.“ Keby sa podľa neho nevyskytli niektoré nedostatky, tak by, ako zdôraznil, použil slovo „excelentne“. Kamionistom pohrozil, že môže byť voči nim použitý zákon o štrajku aj s prípadnými sankciami. Takýto zákon však Slovensko nemá. Podľa právnika Radoslava Procházku vodiči nemôžu byť za svoj štrajk postihnutí. „Muselo by sa preukázať, že škoda vznikla zavinením konkrétneho dopravcu, čo by bolo ťažké.“ Kamionistom tak podľa Procházku okrem prípadných pokút za narušenie cestnej premávky nehrozí nič.

Rozpor v legislatíve?
Vážny si nemyslí, že spoplatnenie úsekov, ktoré zaviedol mýtny poriadok, je v rozpore so zákonom o mýtnom systéme. Zákon pritom hovorí, že mýtne sa má platiť „za prejazdenú vzdialenosť,“ a nie za celý úsek. Hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič HN oznámil, že „prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty“.


Viac o téme nájdete v zajtrajších
Hospodárskych novinách.
01 - Modified: 2004-05-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Európa prechádza "trojnásobnou krízou" 02 - Modified: 2004-05-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Oceliarne prvé pocítia dosahy rozšírenia únie 03 - Modified: 2004-05-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Brusel vyšetruje štátnu pomoc poľskej oceliarni 04 - Modified: 2004-05-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Brusel začal konanie voči Holandsku
01 - Modified: 2024-04-25 12:13:49 - Feat.: - Title: Polícia rozohnala propalestínsky protest na parížskej univerzite 02 - Modified: 2024-04-25 08:00:00 - Feat.: - Title: Európa brojí proti nadmernému turizmu. Domáci obyvatelia obľúbených destinácií vo veľkom protestujú 03 - Modified: 2024-04-22 12:10:38 - Feat.: - Title: Diaľničiari vybrali v prvom štvrťroku na elektronickom mýte vyše 61 miliónov eur 04 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 05 - Modified: 2024-04-20 09:25:30 - Feat.: - Title: "Kto iný, ak nie my?" Proeurópskym protestom v Tbilisi dominovala mládež, odmietajú zákon o zahraničnom vplyve
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 09:45