StoryEditor

Železničná spoločnosť ide do defenzívy

24.03.2015, 23:00
Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Štátny dopravca sa nemal vzdávať, ale mal zabojovať o zákazníka, tvrdí v rozhovore pre HN Ondrej Matej.

 

Železničná spoločnosť Slovensko oznámila, že ide škrtať počet IC vlakov. Ako tento krok vnímate?

Je to prekvapujúce rozhodnutie. V podstate idú do defenzívy. RegioJetu prepúšťa celú škálu zákazníkov. Skôr by som očakával, že budú posilňovať služby, ktoré ponúkajú cestujúcim. Rozhodnutie je však rozhodne daňou za vlaky zadarmo či za zľavy. Vojna s RegioJetom je len sekundárnym dôvodom. Skôr je problém to, že štát vozí ľudí zadarmo, práve to je dôvod, prečo sa spoločnosti v súčasnosti nedarí.

Budú škrty pokračovať?

Štátny dopravca upustil od tohto trhu, ktorý v súčasnosti bojuje o zákazníka. Predpokladám, že štát čoskoro zruší IC vlaky úplne. Už nebude bojovať. V jeho záujme je totiž skresať svoje straty.

Aké možností má však štátny dopravca, aby ľudí opäť nalákal do svojich vlakov?

Zlepšiť služby. Napríklad, ak si človek kupuje lístok u súkromníka, nepotrebuje na to občiansky preukaz. Okrem toho ani nekontroluje lístky. Stane sa tak až vtedy, ak človek nesedí na mieste, kde má kúpenú miestenku. Na druhej strane, ak človek jazdí Železničnou spoločnosťou Slovensko, tak si lístok cez internet nedokáže kúpiť bez občianskeho preukazu. Toto je priestor na zmenu. Okrem toho štát má aj ďalšie možnosti.

Aké?

Mohol by napríklad spustiť pravidelnú linku medzi Prešovom a Košicami. To znamená, aby ľudia nemuseli chodiť autom či autobusom do Kysaku, ak chcú nasadnúť na rýchlik. Ak by túto linku štát spustil, ľudia by sa znovu naučili chodiť štátnymi IC vlakmi.

Okolo RegioJetu sa vytvorila veľká bublina. Praskne časom?

Nepredpokladám, že táto bublina by mohla prasknúť. Kvalita služieb, ktoré súkromný dopravca ponúka, je niečím novým, s čím sa Slováci doteraz nestretli. Ak vlaky RegioJetu budú chodiť viac-menej pravidelne, tak si myslím, že sa stane skôr opak. To znamená, že si súkromníka viac ľudí obľúbi.

01 - Modified: 2007-04-22 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: S vetrom a hudbou vo vlasoch
01 - Modified: 2024-05-04 08:12:38 - Feat.: - Title: Relácia ELEMENTY ženy: Tréner Tomáš Mihálik silovom tréningu, čo s boľavým chrbátom a veriť influencerom? 02 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur 03 - Modified: 2024-05-03 09:00:00 - Feat.: - Title: Postavili ste si bazén a neskolaudovali ste ho? Advokát v rozhovore pre HN hovorí, aké máte možnosti 04 - Modified: 2024-05-02 11:50:00 - Feat.: - Title: Stopka pre inváziu čínskych elektromobilov: EÚ by musela uvaliť mimoriadne vysoké clá 05 - Modified: 2024-04-30 07:46:35 - Feat.: - Title: V tomto roku pribudne málo diaľnic, aj tie sú ohrozené. Na severe sú termíny neisté, množia sa problémy
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. máj 2024 14:02