Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.02.2020, 11:37

Tikajúca bomba v Nemecku. Súmrak automobilového priemyslu šíri strach

Hrozba masového prepúšťania bude mať kľúčový vplyv na nadchádzajúce kolektívne rokovania v nemeckom kovopriemysle.

Tikajúca bomba v Nemecku. Súmrak automobilového priemyslu šíri strach
Zdroj: Reuters

Keď si Kristin a Thomas Schmittoví vlani v lete vzali hypotéku a kúpili dom, zdalo sa, že sny tohto nemeckého manželského páru sa stávajú skutočnosťou. O dva mesiace neskôr však zistili, že továreň na výrobu pneumatík, kde obaja pracujú, sa začiatkom budúceho roka zatvorí. Píše o tom agentúra Reuters.

Problémy nemeckého automobilového priemyslu, za ktorými je slabší zahraničný dopyt, prísnejšie emisné pravidlá a elektrifikácia, majú na najväčšiu európsku ekonomiku čoraz výraznejšie dopady, zvyšujú nezamestnanosť a ovplyvňujú mzdy.

"Je to nočná mora. Akoby nám niekto podtrhol koberec pod nohami," povedala k plánovanému uzavretiu továrne štyridsaťročná Kristin. Manželia, ktorí majú tri deti, stále dúfajú v zmenu postoja manažérov závodu, ktorý patrí spoločnosti Michelin. O svoje pracovné miesta však majú obavy. A nie sú jediní.

Podľa združenia VDA sa predpokladá, že v nemeckom automobilovom sektore počas budúceho desaťročia zanikne takmer desatina z 830-tisíc pracovných miest. Niektoré inštitúty aj vládni predstavitelia sa obávajú, že straty pracovných miest budú ešte výraznejšie. Výroba elektromobilov je totiž menej náročná na prácu než produkcia tradičných vozidiel, výrobné procesy sa čím ďalej tým viac automatizujú a firmy presúvajú výrobu do zahraničia.

Nezmapované vody pre Nemecko

Situácia v Nemecku ešte nedospela tak ďaleko ako v americkom Detroite, ktorý bol kedysi veľmi známym centrom automobilového priemyslu, ale kvôli odlivu výroby začal chátrať. Nebezpečenstvo však podľa automobilových podnikov, zamestnancov, odborárov i regionálnych politikov narastá.

"Nemecko vstupuje do nezmapovaných vôd. Transformácia môže znamenať koniec zlatého veku automobilového priemyslu ako masového zamestnávateľa," uviedol Stefan Bratzel z výskumného inštitútu Center of Automotive Management. "Pre politikov je to tikajúca bomba," dodal.

Krízu prehlbuje epidémia nového koronavírusu, ktorá narúša globálny dodávateľský reťazec a podkopáva predaj osobných automobilov v Číne, ktorá je dôležitým trhom pre nemeckých výrobcov.

Hrozba masového prepúšťania bude mať kľúčový vplyv na nadchádzajúce kolektívne rokovania v nemeckom kovopriemysle, pretože odbory sa budú viac sústrediť na zabezpečenie pracovných miest než na zabezpečenie rastu miezd.

"Je možné, že vrchol automobilovej výroby je už za nami," uviedol Volkmar Denner, šéf najväčšieho nemeckého dodávateľa automobilových súčiastok Robert Bosch, keď v januári oznamoval rozsiahle znižovanie počtu pracovných miest a ďalšie opatrenia v reakcii na pokles ziskov.

"Zrušili sme dovolenku"

Rodina Schmittových žije severne od mesta Bamberg, ktorého stredoveká a baroková architektúra je od začiatku druhej polovice minulého storočia láskyplne obnovovaná. To je typické pre bohaté mestá, ktoré prosperovali v čase takzvaného ekonomického zázraku povojnovej obnovy Nemecka. Teraz však tento región, ktorý je silne závislý na technológii spaľovacieho motora, čelí novým problémom.

"Hovoríme tu zhruba o 25-tisícoch pracovných miest v regióne. To je asi 15 percent celkovej pracovnej sily," povedal agentúre Reuters starosta Bambergu Andreas Starke. "To ukazuje, ako je tento región závislý na spaľovacích motoroch," dodal.

Pre Schmittových - Thomas pracuje na montážnej linke a Kristin v sklade - i pre ich viac ako 850 kolegov v továrni spoločnosti Michelin, nie sú nádeje na udržanie si pracovných miest ružové. Šéf závodnej rady Josef Morgenroth sa teraz snaží presvedčiť vedenie, že podnik nemôže vycúvať zo skoršej dohody, ktorá vylučuje prepúšťanie zamestnancov do konca roka 2022.

Starosta Starke dúfa, že snaha Bambergu o diverzifikáciu miestnej ekonomiky pomôže zmierniť negatívne dopady krízy v automobilovom priemysle na lokálny trh práce.

Pre ľudí, ako sú Schmittoví, je veľa v stávke. "Zrušili sme dovolenku a tiež sme povedali deťom, že bude potrebné sa uskromniť," priznáva Kristin. "Teraz sa všetci modlíme, aby sme si dokázali udržať dom," dodala.

Dôležitý prísľub

V továrni spoločnosti Bosch neďaleko Bambergu uzavrelo vedenie so závodnou radou dohodu, ktorá odvracia prepúšťanie až do roku 2026 pod podmienkou, že všetkých 7000 zamestnancov pristúpi na kratšiu pracovnú dobu a takmer desaťpercentné zníženie miezd. "Samozrejme to vyvoláva zmiešané pocity," uviedol výrobný manažér továrne Sven Bachmann. "U mňa prevažuje úľava, že mám na nasledujúcich šesť rokov istú prácu," dodal.

Firma navyše sľúbila investície do palivových článkov, ktoré by sa počas nasledujúcich desiatich rokov mohli stať dôležitým alternatívnym zdrojom energie pre nákladné autá a budovy. "Tento prísľub je naozaj dôležitý, lebo ukazuje, že Bosch nemyslí iba na znižovanie nákladov, ale aj na budúci rast a pracovné miesta," povedal agentúre Reuters šéf závodnej rady Mario Gutmann.

Politici, firmy a odbory v snahe pomôcť zamestnancom zasiahnutým problémami v automobilovom sektore vyzývajú nemeckú vládu, aby uľahčila prechod k alternatívnym technológiám, ako sú elektromobily či palivové články poháňané vodíkom.

Automobilky a odbory v januári v neobvyklom spoločnom vyhlásení uviedli, že je potrebné rozšíriť systém takzvaného skráteného pracovného týždňa, prostredníctvom ktorého sa vláda snaží firmy prinútiť, aby namiesto prepúšťania radšej skracovali zamestnancom pracovnú dobu.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.